Z kulturą za pan brat

SPEKTAKLE I WARSZTATY ARTYSTYCZNE POLECANE W NAJBLIŻSZYM CZASIE:

Dla dzieci:

Teatr Groteska

  • Aksamitny Królik, autor: Margery Williams (spektakl grany od 4.04 do 6.04.2018)

Polska prapremiera adaptacji książki wybitnej amerykańskiej pisarki. Jak stać się „prawdziwym”? Na to niezwykłe pytanie odpowiedzą zabawki w przedstawieniu Aksamitny Królik – scenicznej interpretacji jednej z najważniejszych książek światowej literatury dziecięcej. Historia przyjaźni Aksamitnego Królika i Chłopca od lat włada sercami i wyobraźnią dzieci i dorosłych. Czy być „prawdziwym” to mieć piękne, lśniące futerko? A może „prawdziwe” są tylko zabawki mechaniczne? Czy stawanie się „prawdziwym” boli? Odpowiedź na pewno będzie dla Was zaskoczeniem. Piękną opowieść o tym, co w życiu najważniejsze, ujrzymy na tle wiktoriańskich Stanów Zjednoczonych Ameryki. Stylowa scenografia, pomysłowe kostiumy, piękne lalki i maski oraz projekcje multimedialne przeniosą widzów w świat magii dziecięcych marzeń. Przedstawienie opowiada o wielkiej przemianie, której doświadczyć może każdy z nas.

premiera: 17 czerwca 2011

czas trwania: 1 h 40 min.

spektakl dla dzieci od 6 lat

  •  Kto pocieszy pechowego Nosorożca?, Lech Walicki na podstawie opowiadania „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszka Kołakowskiego (spektakl grany od 7.04 do 12.04.2018)

Komedia pomyłek? Farsa na pecha i niezgrabność? A może mądra opowieść o stawianiu czoła własnym niedoskonałościom  i o tym, że nie wszystkie rady – choć często poczciwe –  muszą być mądre…

Przedstawienie o odkrywaniu własnej tożsamości dopełnia atrakcyjna plastyka, której głównym elementem jest postać nosorożca prawdziwych rozmiarów. Wyobraźnię widzów pobudzą też interesujące wizualizacje. To spektakl po części lalkowy, a po części aktorski. Dużymi jego atutami są wyrazista forma, mądry przekaz i dynamika opowieści. Rytmiczne piosenki i pomysłowa choreografia stanowią dodatkowo o atrakcyjności przedstawienia.

Pechowy Nosorożec to bajka o odpowiedzialności za własne marzenia, które nie zawsze należy realizować za wszelką cenę. Zawarte w przedstawieniu zagadnienia: dojrzewanie do samoakceptacji, poszukiwanie przyjaźni, częsta w młodym wieku samotność w grupie rówieśników to tematy bliskie niejednemu dziecku.

Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca? to bajka, którą profesor Leszek Kołakowski, wybitny polski filozof, napisał w latach 60. dla swojej kilkuletniej córki Agnieszki. Cenzura nie do puściła jej wówczas do druku.  Bajka przeleżała w szufladzie 20 lat. W 1986 roku ukazała się w drugim obiegu, wydana przez krakowską Oficynę Literacką, a dopiero w roku 2006 oficjalnie przez wydawnictwo Muchomor.

premiera: 7 kwietnia 2018

  • Kot w butach, na podstawie baśni Charlesa Perrault’a (spektakl grany od 20.04 do 23.04.2018)

Opowieść o Kocie w butach, któremu marzy się książęca korona dla swojego pana Julka – syna młynarza. Kot jest wyjątkowy i wie jak osiągnąć cel, ale by go zrealizować będzie musiał trochę nakłamać, a nawet kogoś zjeść…

Zawarta w bajce anegdota pokazuje jak sprytem i kombinatorstwem można osiągnąć fortunę i rękę pięknej księżniczki zarazem. Tylko czy właśnie o tym chciał powiedzieć autor? Bądźcie nieuczciwi, bo to się zawsze opłaca – chyba jednak nie. Przyjrzyjmy się sprawie uważniej. Młody młynarz dostaje w spadku Kota. Szybko orientuje się, że ów Kot gada, mało tego, całkiem z sensem gada. Kot jest wyjątkowy, chce dla swojego pana jak najlepiej, widzi w nim nawet materiał na księcia. Oczywiście ma już pewien plan, może trochę przebiegły. Lecz czegóż to się nie zrobi by osiągnąć tak szczytny cel, przecież zawsze lepiej jest być kotem księcia niż młynarza… W tej oryginalnej adaptacji bajkowe postaci zaskakująco pasują do realiów współczesnego świata. W zabawny sposób wprowadzeni zostajemy w senne życie młynarzy, atmosferę dworu i wreszcie intrygę Kota w butach. Gdzie kończy się spryt, a gdzie zaczyna oszustwo? Odważnie spojrzymy na dwuznaczną rzeczywistość bajkowego świata. Doskonały ruch sceniczny, dowcipne piosenki i humor – śmiać się będą i dzieci, i dorośli. Pozbawione dosłowności kolorowe, kubistyczne dekoracje i kostiumy pozwolą uruchomić wyobraźnię widzów.

premiera: 11 października 2008

czas trwania: 1 h 35 min.

spektakl dla dzieci od 5 lat

 

Teatr Ludowy

  •  Syn smokaadaptacja baśni japońskiej osnutej na motywach ludowych (spektakl grany 26, 27.04.2018)

Taro jest rozpieszczonym przez babcię chłopcem, który cały wolny czas, a ma go sporo, spędza na zabawie ze zwierzętami i na walkach sumo.

Pewnego dnia w okolicy pojawia się Czerwony Diabeł, który porywa jego młodą przyjaciółkę Aye, zaś leciwa babcia, która wychowuje Taro, ulega wypadkowi. Beztroski  świat Taro nagle rozpada się na kawałki. W takiej sytuacji Taro poznaje sekret rodzinny: jego mama żyje, ale została zamieniona w smoka i tylko on może ją odnaleźć.

Bohaterowie tej egzotycznej opowieści inaczej się ubierają, fantastyczne postaci, które spotykają na swojej drodze nie są podobne do naszych smoków czy diabłów, nawet muzyka sięga do zupełnie innej estetyki. Jednak uczucia i wartości jakie budują ich świat są te same, o które i my zabiegamy. Miłość matki i syna, przyjaźń, wdzięczność, odwaga w każdej kulturze są ta samo ważne i cenne. Tak samo wraca do ludzi dobro uczynione w Europie, jak i w dalekiej Japonii.

premiera: 7 lutego 2016

czas trwania: 1 h 50 min

spektakl dla widzów od najmłodszych lat

 

Teatr Szczęście

  •  Ale cyrki, Andrzej Talkowski

Sympatyczny Klaun Feliks opowiada swoje historie z podróży po świecie, podczas których poznał iluzjonistę, ćwiczył pod okiem świetnego żonglera i muzykował z wielką orkiestrą. Ale cyrki to pełna dowcipu klaunada, podczas której dzieci wspólnie z klaunem odkrywają swoje liczne talenty. Wszystkie dzieci zostają obdarowane przez klauna balonami i pięknymi plakatami z imienną dedykacją.

W programie m.in:

  •  iluzja i żonglerka czym się da, skecze, scenki i etiudy muzyczne,
  • taniec i pantomima, ukulele, harmonijka,… i 20 innych instrumentów!

premiera: czerwiec 1997

czas trwania 60 min

  • Pinokio w garści, Dom Rzemiosł ul. Radziwiłłowska 3, dn. 13.10.2017 r.

Warsztaty artystyczne wykorzystujące technikę bodypaintingu; rozwijają u dzieci kreatywność i wyobraźnię teatralną. Zajęcia adresowane do: dzieci w wieku od 10 do 13 lat.

  • Tik Tak – złap czas! Duża scena Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, dn. 13.11.2017 r.

Warsztaty aktorskie dla najmłodszych. Na warsztatach dzieci dowiedzą się jak za pomocą środków scenicznych przedstawia się pojęcie czasu w teatrze. Zajęcia adresowane do: dzieci w wieku od 3 do 9 lat.

Dla dorosłych:

Teatr Groteska

  •  Scena Mistrzów: Marek Piekarczyk – Akustycznie, (spektakl grany 8.04.2018)

Nowy cykl organizowany przez Teatr Groteska zachwyci nie tylko treścią, ale przede wszystkim obsadą i formą. Scena Mistrzów to niewielkie formy teatralne i sceniczne w wykonaniu Mistrzów swojego gatunku. Na krakowskiej scenie spotkamy najwybitniejszych twórców związanych z szeroko pojętą kulturą wysoką. Nie zabraknie spektakli teatralnych, jak również recitali i koncertów. Wśród artystów zobaczymy takie osobowości jak Anna Sokołowska, Anna Seniuk, Marek Piekarczyk, Artur Andrus, Włodzimierz Press czy Janusz Gajos.

Wydarzeniem inaugurującym cykl „Scena Mistrzów” będzie koncert Marka Piekarczyka, wieloletniego wokalisty TSA, autora tekstów i muzyki, jurora The Voice of Poland – talent-show emitowanego przez TVP2, charyzmatycznego odtwórcę roli Chrystusa w musicalu Jesus Christ Superstar, w którym występował w ponad 100 spektaklach w Polsce i na świecie. „Marek Piekarczyk – akustycznie” to koncert wyjątkowy. Wokalista zaśpiewa utwory z repertuaru muzyków, którzy swoją twórczością ukształtowali go nie tylko jako artystę, ale przede wszystkim jako człowieka. Każda piosenka poprzedzona będzie krótką anegdotą lub historią z nią związaną. Występ – podczas którego nie zabraknie też całkowicie nowych utworów artysty wykonanych po raz pierwszy na scenie – oficjalnie zainicjuje nową, solową drogę artystyczną legendy polskiego rocka.

Obok Marka Piekarczyka wystąpią muzycy: Tadeusz Apryjas – gitara i vocal oraz Jacek Borowiecki – instrumenty perkusyjne, a także zaproszeni i zaprzyjaźnieni artyści. Koncert jest zapowiedzią nowej płyty, którą muzycy planują wydać jeszcze w tym roku.

 

  • Przemiany, Adolf Weltschek i Małgorzata Zwolińska, (spektakl grany od 20.04 do 22.04.2018)

„Przemiany” to niezwykle barwny i dynamiczny spektakl zrealizowany w stylistyce teatru plastycznego i teatru tańca. Opowiada on o procesie nieustannego odradzania się życia i o człowieku bezustannie poszukującym harmonii i szczęścia na przekór nieubłaganemu losowi. W „Przemianach” esencja życia sprowadza się do najprostszych działań i gestów, codziennych rytuałów, które zwyciężają nad siłami destrukcji.  Życie wciąż trwa i rodzi się na nowo nie poddając się chaosowi i zniszczeniu.

Narracja przedstawienia oparta została na archetypicznych postaciach Kobiety i Mężczyzny. Obecność żeńskiego i męskiego, nocy i dnia, jin i jang służy opowieści o sile dopełniających się przeciwieństw. Twórcy przedstawienia poddają analizie etos mężczyzny zdobywcy i kobiety opiekunki domowego ogniska. Postaci głównych bohaterów i ich indywidualne zmagania z procesami rozpadu i rozkładu czynią tę opowieść bliską doświadczeniu każdego z nas. Oto bowiem bohaterowie w naszym imieniu podejmują trud zwycięskiej walki z przeciwnościami losu. Pokazują, że kruche życie jest czymś niezwykle pięknym i ekscytującym, i będąc kruchym jest jednocześnie twarde jak skała.

W spektaklu obecne są liczne odniesienia do dziejów i kultury europejskiej, oprócz nawiązań do malarstwa znajdziemy odwołania do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, mitu arkadyjskiego i szekspirowskiego koła historii.„Przemiany” wpisują się także w bogatą tradycję polskiego teatru formy, nawiązując do przedstawień takich artystów jak: Tadeusz Kantor, Józef Szajna, Jerzy Grotowski czy Leszek Mądzik.

premiera: 26 września 2014

czas trwania: 1 h 10 min.

spektakl dla widzów od 15 roku życia

 

Teatr Słowackiego

  •  Bóg, ja i pieniądze, Maciej Wojtyszko (spektakl grany 13, 14.04.2018 Scena Miniatura)

„Bóg, ja i pieniądze” to trochę wesoła, trochę smutna opowieść o wielkiej miłości, która może zdarzyć się zawsze… Bohaterkę, Marię, spotykamy podczas robienia codziennych zakupów. Ta banalna z pozoru sytuacja okazuje się początkiem fascynujących i poruszających zwierzeń dojrzałej kobiety, która jest równocześnie naiwna i mądra, zagubiona i bohaterska, zwykła i niezwykła. W monodramie, który może przełamać szarość codzienności, występuje Hanna Bieluszko, wybitna aktorka Teatru Słowackiego w Krakowie, ceniona za wspaniałe kreacje teatralne i role telewizyjne.

premiera: 14.05.2015

czas trwania: 80 min

Teatr Bagatela

  •  Czego nie widać, Michael Frayn (spektakl grany od 13.04 do 15.04.2018)

Prawdopodobnie najzabawniejsza komedia, jaka kiedykolwiek powstała… Przekonajcie się, czy to słuszna opinia, przyłapując prowincjonalny zespół na próbie generalnej spektaklu „Co widać”. Kiedy zobaczycie, czego nie widać, aktorzy niepamiętający kwestii mogą okazać się najmniejszym z problemów…

To jest farsa. To jest teatr. To jest życie.

premiera: 15 września 2017

czas trwania: 145 min

 

Filharmonia Krakowska

  •  KONCERT SYMFONICZNY, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Charles Olivieri-Munroe – dyrygent, Martina Filjak – fortepian (grany 6, 7.04.2018)

Charles OLIVIERI-MUNROE – począwszy od sezonu 2015/2016 Dyrektor Artystyczny i Główny Dyrygent Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii. Od 1997 roku Maestro jest także Dyrygentem Honorowym Orkiestry Filharmonii Północnoczeskiej w Teplicach, a od 2005 roku pozostaje dyrygentem gościnnym Orkiestry Festiwalu w Round Top (Teksas).

Martina FILJAK – jedna z najbardziej obiecujących młodych artystek ostatnich lat, chwalona za poetycką pasję i techniczną kontrolę nad instrumentem, a także za charyzmatyczną osobowość i magnetyczny wizerunek sceniczny. Ukończyła Akademię Muzyczną w Zagrzebiu, następnie odbyła studia pianistyczne w konserwatorium w Wiedniu i w Hochschule für Musik w Hanowerze. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, organizowanych przez Międzynarodową Akademię Pianistyczną Lago di Como.

  • Chory z urojeniaMolier, 15.11.2017, Teatr im. Juliusza Słowackiego

Doskonała komedia mistrza gatunku, Moliera, obśmiewającego w swoich dramatach głupotę ludzką, zacofanie, obłudę i podłość. „Chory z urojenia” porusza bardzo aktualny temat samotności, paradoksów życia, pychy i próżności człowieka. W dzisiejszym zagmatwanym świecie wszyscy jesteśmy „chorzy”, bo zbyt często doskwiera nam samotność.

  • Wyzwolenie – Stanisław Wyspiański, 21.11.2017 r. Teatr im. Juliusza Słowackiego

Wyzwolenie uznawane jest za jeden z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych do wystawienia polskich utworów dramatycznych. To wielki traktat o teatrze, patriotyzmie i poszukiwaniu własnego ja.

TO JUŻ WIDZIELIŚMY:

Nauczyciele

  • Recenzja sztuki “Kłamstwo o miłości”  „Kłamstwo oraz miłość. Generalnie rzecz biorąc, stanowią duet niepożądany i nie powinny iść ze sobą w parze. Jednak w najnowszej komedii francuskiego dramaturga Floriana Zellera, będącej kontynuacją losów bohaterów „Prawdy …o miłości”, zgrywają się całkiem nieźle. 18 stycznia na Dużej Scenie Teatru Bagatela odbyła się premiera spektaklu, natomiast 11 lutego – gala premierowa.…Każdemu kto zna, pamięta i lubi włoską komedię Paolo Genovese z 2016 roku pod tytułem „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” (wł. Perfetti sconosciuti) z pewnością spodoba się także „Kłamstwo …o miłości”. U Floriana Zellera bohaterów wprawdzie mniej, ale ich relacje damsko-męskie są równie skomplikowane, a działania zaskakujące i… spontaniczne. Napięcie dodatkowo wzmaga doskonała oprawa, czyli obok szykownej scenografii, perfekcyjnie współgrające ze sobą muzyka i światła.

    …W trakcie stuminutowego widowiska pojawia się zaledwie kilka zabawnych sytuacji, za to o wiele więcej okazji do refleksji. Gdzie leży granica między dyskrecją a oszustwem? Czy mijanie się z prawdą w dobrej wierze jest mniejszym złem? Jakie okoliczności łagodzące mogą usprawiedliwić kłamstwo? Odpowiedzi na te pytania nie udzielą bohaterowie, ale pomogą publiczności samodzielnie je odnaleźć.

    „Gdyby z dnia na dzień ludzie przestali się okłamywać, nie ostałaby się na ziemi ani jedna para. W pewnym sensie byłby to koniec cywilizacji” – ta złota (i do bólu prawdziwa) myśl Paula to rewelacyjne podsumowanie spektaklu. Spektaklu, po którym widz ma wrażenie, że o wiele łatwiej i przyjemniej żyje się ukrywając prawdę, bo dopiero wyznanie jej może stać się źródłem lawiny nieszczęść oraz serii problemów”.

    autor recenzji: Wioleta Nowak

 

  • 21 października 2017 r. grono nauczycielskie obejrzało sztukę „Bóg mordu” w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Opis fabuły – „Dwa małżeństwa spotykają się z powodu bójki ich synów, Frederica Reille i Daniela Houille, w wyniku której syn państwa Houille stracił dwa zęby. Czwórka dorosłych to ludzie „na poziomie”, którzy taktownie i kulturalnie chcą wyjaśnić nieprzyjemną sytuację. Jednak pozornie niewinne spotkanie stopniowo przeradza się w otwarty konflikt, odsłaniając ciemne strony człowieka żyjącego we współczesnej cywilizacji.”

Świetna sztuka. Polecamy.

  • Dnia 9.02.2018r. nauczyciele oraz pracownicy naszej szkoły obejrzeli w Teatrze Bagatela spektakl pt. „Kłamstwo o miłości”. Autorem sztuki jest Florian Zeller. Spektakl wyreżyserował Henryk Jacek Schoen. Najnowsza komedia francuskiego dramaturga jest kontynuacją losów bohaterów wcześniejszej „Prawdy o miłości”. Przedstawione w komedii powikłane wzajemnie romanse dwóch zaprzyjaźnionych małżeństw, były dla widzów pretekstem do miłego spędzenia czasu tuż przed Walentynkami.

Uczniowie

„Teatr mój widzę ogromny”

Dnia 13. 03. 2018 r. uczniowie klasy 6 i 7 pojechali do kina Kijów, gdzie uczestniczyli w widowisku teatralno-filmowym pt. „Teatr mój widzę ogromny”. Uczniowie podczas warsztatów szukali odpowiedzi na pytanie „Czym jest teatr?”. Odpowiedź nie jest jednoznaczna: czy teatr to budynek, spektakl, show, czy rytuał?

„ A może świat jest teatrem – aktorami ludzie”, jak mawiał William Shakespeare..? Opowieści przeplatane były projekcjami filmowymi.

Po warsztatach uczniowie obejrzeli wzruszający dramat „Akeelah i jej nauczyciel”. Film przedstawia historię  Akeelah Anderson – jedenastoletniej dziewczynki z południowego Los Angeles, która ma talent do ortografii. Pomimo sprzeciwu matki, Akeelah bierze udział w kilku konkursach ortograficznych, do których przygotowuje ją tajemniczy nauczyciel, dr Larabee. Dziewczynkę wspiera również dyrektor szkoły oraz sąsiedzi. Dzięki swoim umiejętnościom Akeelah otrzymuje szansę rywalizowania w krajowym konkursie ortograficznym – najbardziej prestiżowym tego rodzaju turnieju na świecie.

 

„Tajemniczy ogród”

Dnia 16.03.2018 r. uczniowie klasy 4 i 5 udali się do Teatru Bagatela na musical pt. „Tajemniczy ogród”. Musical powstał na podstawie jednej z najsłynniejszych powieści dziecięcych o tym samym tytule, której autorem jest Frances Hodgson Burnett.

Osierocona Mary zostaje oddana pod opiekę wuja-samotnika, mieszkającego w ponurym zamku. Posiadłość kryje w sobie wiele gorzkich tajemnic, ale niepowstrzymana siła rodzącej się przyjaźni pozwoli odczarować los i przywrócić do życia nie tylko zapomniany ogród, lecz także domowników. Wielki  atut przedstawienia to niezwykle utalentowane dzieci występujące w głównych rolach – partnerują im dorośli zawodowi aktorzy.

 

EXIT przedstawienie w wykonaniu teatru, który powstał przy Katolickim Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych i Ich Przyjaciół KLIKA. Forma spektaklu to teatr cieni z muzyką wykonywaną  na żywo. Widowisko oparte zostało na motywach biblijnych. Istotnym elementem projektu jest udział osób niepełnosprawnych w charakterze aktorów. W trakcie warsztatów teatralnych dzieci poznały teatr cieni od kulis i spróbowały swoich sił na scenie, natomiast podczas warsztatów muzycznych miały okazję wziąć udział w komponowaniu muzyki do wybranych tekstów i wziąć udział w ich wykonaniu. Finałem spektaklu oraz warsztatów było wspólne wykonanie skomponowanej i aktorsko zilustrowanej przez dzieci piosenki. Występ odbył się u Salezjanów na ulicy Tynieckiej 39.

Rodzice